Mikä on menestyvän yrityksen pysyvin olotila?
Se on ehdottomasti jatkuva muutos.
Siihen yrityksen pitää tottua ja sitä yrittäjän pitää haluta.

Vieläkö joku kuvittelee, että kun yritys on perustettu, liiketila valittu ja toiminta löytänyt asiakkaat, alkaa pitkäntähtäimen arkinen aherrus kutakuinkin samankaltaisena – vuodesta toiseen.

Toivottavasti ei, sillä yrityksen ja yrittäjän arki on jatkuvaa muutosta.

Vaikka liiketila pysyisi samassa paikassa ja asiakaskuntakin yhtenäisenä, tuo staattiselta kalskahtava termi ”arkinen aherrus” tarkoittaa jokseenkin samaa kuin ”muutu joka hetki, joka päivä, joka kuukausi”.

Arjen toiminta loppujen lopuksi ratkaisee, miten yritys tavoittaa asiakkaat. Tai oikeammin kiteytettynä: kenen ideat kantavat vuodesta toiseen, kuka pystyy kehittymään ajan saatossa ja ajan vaatimusten edessä.

Liiketoiminnan lainalaisuudet koskettavat myös kirpputoreja ja meitä kirpputoriyrittäjiä. Kirpputoreillakin vaikuttavat muodit, virtaukset, ajan trendit, asiakaskäyttäytymisen muutokset, vuodenajat, säätilat ja kaikki ne muutkin asiat, jotka ylipäätään vaikuttavat ihmisten ostokäyttäytymiseen.

Otetaan esimerkiksi niinkin helppo asia kuin sää. Vaikuttaako säätila yrityksen toimintaan?

Moni sanoisi, että tuskinpa.

Yllättävää kyllä, säällä on sangen suuri vaikutus. Jos lunta sataa puoli metriä, yrittäjä tietää heti, että tänään asiakkaat jäävät kotiin tekemään lumitöitä. Jos aurinko paistaa ja helle korventaa ihoa, jälleen yrittäjä tietää, että tänään ihmiset viihtyvät rannalla.

Olenkin usein miettinyt, miten paljon iltapäivälehtien säävaroittelut vaikuttavat ihmisiin. Kun kissankokoisin kirjaimin varoitellaan sään oikullisuudesta, aivan varmasti moni vetää viltin korviin ja viettää päivän kotona turvassa.

Sama käyttäytymismalli pätee myös vaatemuodin muutoksiin. En itse myönnä seuraavani muotipukeutumista, mutta silti minäkin imen koko ajan itseeni muotivirtauksia. Yhteen aikaan murretun sinisen väriset vaatteet miellyttivät ja niitä ilmestyi vaatekomerooni monta kappaletta. Sitten luin lehdestä, että juuri tämä sininen on muotia! Hämmästyin ja tajusin, miten muoti vaikuttaa tiedostamatta myös minuun.

Arki on jatkuvaa muutosten virrassa elämistä. Yrittäjän viikko alkaa siis yleensä miettimällä, mitä uutta tämä päivä tuo tullessaan. Jos luonnollista muutosta ei ole näkyvissä, se pitää itse luoda.

Olette varmasti huomanneet, että kirpparikin muuttuu jatkuvasti. Pöytiä rakennetaan lisää, viime viikolla sovituskopeille etsittiin uudet paikat. Tämän kevään hitti on ollut täyshoitola ja sen kysynnän vastaamiseen teemme koko ajan paljon töitä.

Kirppisasiakkaat haluavat helppoutta. Me teemme kaikkemme, että näin tapahtuu ja vastaamme tähän kysyntään. Täyshoitopalvelua kehitetään koko ajan. Mutta sekään ei välttämättä ole pysyvää, sillä hyvin todennäköisesti nurkan takana odottaa ja uusi trendi! Odotamme sitäkin jo innolla!!

Milla, yrittäjä